ADHD

Doktori Stixrud, Grosswald i Krag odgovaraju na pitanja o bolesti poremećaja pažnje uzrokovanog hiperaktivnošću (ADHD).

P: Opće je poznato da su djeca danas izložena većem stresu nego ranije. Da li ovo doprinosi ADHD-u i drugim problemima?
odgovor

Dr. Stixrud: Stixrud: Živim za evaluaciju djece koja imaju problema s razrednom nastavom, plobleme ponašanja, depresiju i neurološke poremećaje. U svim ovim problemima stres igra značajnu ulogu . Viđam mnogo djece s poteškoćama u učenju i ADHD-om –poremećaju pažnje uzrokovamom hiperaktivnošću – i apsolutno nije u pitanju da stres izrazito utječe na sposobnost djeteta da uči i uspjeva u školi.Srodna znanstvena istraživanja

P: Kako djeca reagiraju na stres u školi?
odgovor

Dr. Stixrud: Reakcija na stres, poznata i kao 'bori se ili pobjegni', vjerojatno je evoluirala milijonima godina da bi nas zaštitila od predatora. Kad je taj 'bori se ili pobjegni odgovor pokrenut, nisi u stanju jasno misliti. S evolutivne točke gledišta, kad bi ljudi dugo razmišljali „Što je ispravno učiniti?" dok nam se približava tigar, bili bi pojedeni i ne bi se dalje nasljeđivli njihovi geni. Tako nas priroda čuva od razmišljanja kad smo u stresu. Shodno tomu, ako je dijete pod stresom, vrlo mu je teško razmišljati, učiti, izvršavati domađe zadaće, pratiti učitelja i skladno se ponašati.

Rekao bih da je glavno načelo proizašlo iz 20 godina primjene istraživanja mozga slijedeće: da bi bilo u stanju učiti, dijete se u školi mora osjećati zaštićeno, jer ne možeš učiti ako si pod stresom. Srodna znanstvena istraživanja

P: Može li transcendentalna meditacija ukloniti taj stres?
odgovor

Dr. Stixrud: Držim da TM može imati iznimno važnu ulogu u uklanjanju problema pažnje i učenja. U nekim školama tehnika transcendentalne meditacije već igra dramatičnu ulogu u pomaganju djeci da nadiđu probleme s učenjem, pažnjom i ponašanjem. Srodna znanstvena istraživanja

P: Imam ADHD i jednostavno ne mogu sjediti mirno niti par minuta. Kako bih uopće mogao vježbati transcendentalnu meditaciju?
odgovor

Dr. Grosswald:To je glavni doprinos tehnike transcendentalne meditacije. Vrlo je jednostavna, nenaporna i lagana. Ona u stvari omogućava umu da se smiri, a kad je um smiren tijelo ga naravno slijedi. Sposobniji si mirno sjediti, osjećajući se udobno i opušteno. Rezultat je prakse TM-a da i nakon meditacije ostaju neki vidovi ovog tihog , opuštenog osjećaja. S vremenom se osjećaš sve smireniji i opušteniji a nemir se počinje povlačiti. Radi toga je TM tehnika i preporučivana kao pomoć odraslima i djeci s problemima nemira. To i jest posebnost ove tehnike.

Dr. Krag: Ljudi s ADHD na raznim su stupnjevima sposobnosti pažnje. U nekim situacijama teško se fokusiraju, dok se u drugim mogu iznimno dobro fokusirati. No, čak i u težim slučajevima ADHD-a, TM, ne da je samo lagana, već se i jako preporučuje. Premda ne mogu tvrditi da će transcendentalna meditacija ukloniti ovu bolest, vidio sam značajna poboljšanja. Srodna znanstvena istraživanja

P: Kao dijete patio sam od ADHD-a i još imam poteškoća s fokusiranjem na bilo koji posao. Može li mi vježbanje TM-a pomoći da se bolje usredotočim?
odgovor

Dr. Grosswald: Da, prema istraživanjima, pomoći će. Tehnika transcendentalne meditacije jednako pomaže i odraslima i djeci. Lako ju je naučiti i prakticirati, ne zahtijeva koncentraciju ili fokusiranje ili pažnju. Istovremeno, pak, povećava sposobnost fokusiranja van meditacije, jer poboljšava rad mozga. Kad su nam oči zatvorene i meditiramo, povećavaju se moždane veze odgovorne za pažnju, te se fokusiranje zapravo raste. Zatim, kad otvorimo oči i opet smo aktivni, bolje se koncentriramo i fokusiramo.

Mnogi simptomi ADHD-a u stvari su posljedica stresa; stres gasi moždani prefrontalno korteks (sivu moždanu koru frontalnoga režnja - op.prev.) što otežava koncentraciju i fokusiranje. Smanjenje stresa povećava pažnju, fokus i koncentraciju – kao i sposobnost smirenog djelovanja, te osjećaja da smo opušteniji i smireniji u stresnim situacijama. Naša istraživanja djece pokazala su 20% poboljšanje pažnje već 3 mjeseca nakon početka vježbanja TM-programa. Postoji i značajno poboljšanje u radnoj memoriji i organizaciji, kao i psiho-socijalnom pokazateljima ponašanja, tjeskobi, stresu, pažnji i fokusu.

Dr. Krag: Svatko s dugotrajnim problemima s ADHD-om zna da kad je odmoran i smiren ima manje ADHD simptoma nego kad je umoran i tjeskoban. Budući da TM stvara smireno i stabilno stanje, očigledo je da pomaže smanjenju problema s ADHD-om. Srodna znanstvena istraživanja

P: Jedna od stvarno poražavajućih svojstava ADHD-a jest nemogućnost kontrole impulzivnosti, pri kojem dijete neprestano prekida ljude i govori impulsivno – što ljude iznervira. Može li TM ovdje pomoći?
odgovor

Dr. Grosswald: Da, prema istraživanjima, pomoći će. Tehnika transcendentalne meditacije jednako pomaže i odraslima i djeci. Lako ju je naučiti i prakticirati, ne zahtijeva koncentraciju ili fokusiranje ili pažnju. Istovremeno, pak, povećava sposobnost fokusiranja van meditacije, jer poboljšava rad mozga. Kad su nam oči zatvorene i meditiramo, povećavaju se moždane veze odgovorne za pažnju, te se fokusiranje zapravo raste. Zatim, kad otvorimo oči i opet smo aktivni, bolje se koncentriramo i fokusiramo.

Mnogi simptomi ADHD-a u stvari su posljedica stresa; stres gasi moždani prefrontalno korteks (sivu moždanu koru frontalnoga režnja - op.prev.) što otežava koncentraciju i fokusiranje. Smanjenje stresa povećava pažnju, fokus i koncentraciju – kao i sposobnost smirenog djelovanja, te osjećaja da smo opušteniji i smireniji u stresnim situacijama. Naša istraživanja djece pokazala su 20% poboljšanje pažnje već 3 mjeseca nakon početka vježbanja TM-programa. Postoji i značajno poboljšanje u radnoj memoriji i organizaciji, kao i psiho-socijalnom pokazateljima ponašanja, tjeskobi, stresu, pažnji i fokusu.

Dr. Krag: Svatko s dugotrajnim problemima s ADHD-om zna da kad je odmoran i smiren ima manje ADHD simptoma nego kad je umoran i tjeskoban. Budući da TM stvara smireno i stabilno stanje, očigledo je da pomaže smanjenju problema s ADHD-om. Srodna znanstvena istraživanja

P: Zvuči kao da to znate iz prve ruke.
odgovor

Dr. Stixrud: U pilot studiji na osnovno-školcima s ADHD-om, koji su vježbali TM, intevjuirali smo ih nakon tri mjeseca meditiranja. Pitali smo ih: "Što ste primijetili nakon par mjeseci meditacije?" Sva su nam djeca odgovorila u smislu: "Osjećam se puno manje stresovito i opuštenije." Većina ih je primijetila i: "Bolje sam organiziran. Bolji sam u izvršavanju domaćih zadaća. Roditelji mi više ne moraju pomagati."

Jedan izrazito impulzivan dječak rekao je: "Prije nego što sam meditirao, dok sam hodao hodnikom i sudario se s drugom djecom, udario bih ih. Sad, otkad tri mjeseca meditiram, ako se sudarim s nekim, stanem i pomislim: "Da ga udarim ili ne?" Nekome ovo ne mora zvučati važnim, ali iz mog iskustva rada s impulzivnom djecom i tinejđerima, teško je postići ovaj oblik odgođene reakcije. Ukoliko TM tehnika daje ovoj djeci malo vremena između stimulusa i odgovora – što im omogućuje da misle, planiraju, pitaju se što je ispravno učiniti u taknoj situaciji – to je sposobnost koju on nije posjedovao prije početka meditacije. Srodna znanstvena istraživanja

P: Postoje li i druga istraživanja koja ukazuju da tehnika transcendentalne meditacije može omoći kod ADHD-a?
odgovor

Dr. Stixrud: Većina istraživača misli da je ADHD bolest raznih izvršnih funkcija. "Executive functions" odnosi se na funkciju prednjeg dijela mozga: mentalnih organizirajućih sposobnosti i mentalne kontrole, koji su nam neophodni za izvođenje svrsishodnog ponašanja. Primjerice, trebate li nešto izvrštiti, treba vam sposobnost planiranja, organziranja i pamćenja relevantnih podataka. Također trebate biti u stanju samopromatrati se i pitati: "Kako mi ide?"

A postoje i jasni dokazi u nekoliko stotina studija o transcendentalnoj meditaciji da ona poboljšava svaku od ovih izvršnih funkcija. To je dijelom stoga što TM povećava sklad u radu mozga, a dijelom jer smanjuje stres, koji sve pogoršava. Srodna znanstvena istraživanja

P: Držim da je meditacija super, ali želim da mi je djete fokusirano. Ne želim da postane pasivno.
odgovor

Dr. Stixrud: Ponekad roditelji misle da će njihovo dijete, odveć smireno meditacijom, izgubiti želju za više. No, opće iskustvo potpuno je suprotno.

Premda TM stvarno duboko opušta, ona je, pak, s druge strane, upravo aktivirajuća. To je ta jedinstvena kombinacija istovremeno aktiviranog mozga i duboko opuštene fiziologije, koja proizvodi toliko puno dobrobiti te meditacije. Zajedničko je iskustvo svih koji meditiraju da ne gube želju za aktivnošću već da im je lakše usmjeriti tu djelatnost na učinkovit način.

Oni ne gube energiju na brigu i pretjeranu tjeskobu. Bolje planiraju i više su usmjereni na cilj. Pogledate li škole u kojima djeca redovno vježbaju TM, vidjet ćete da su ta djeca upravo smiješno uspješna. Iznimno su visokih postignuća u učenju, sportu, umjetnosti – u svemu. Zato držim da apsolutno nema šanse da bi tehnika transcendentalne meditacije mogla pasivizirati i otupjeti interes djece. Upravo obratno! Srodna znanstvena istraživanja

P: Kako bih uopće mogao meditirati kad imam malu djecu, a jedno i s ADHD-om?
odgovor

Dr. Krag: Očito će vam trebati pomoć. No, imajte na umu da program transcendentalne meditacije nije radi same meditacije (premda je to vrlo smireno i ugodno stanje – 20-minutni dopust) već je to više odmor za osnaživanje dnevne aktivnosti. Kao roditelju djeteta s ADHD-om, potrebna vam je sva moguća energija i bistrina koju možete steći. TM će vam pomoći da razvijete to smireno stanje uma, koje će pomoći da vaše dijete uspješnije odgovara na vaša nastojanja. Srodna znanstvena istraživanja

Naši medicinski stručnjaci

William Stixrud, Dr.Sci., klinički je neuropsiholog i direktor 'William Stixrud i suradnici' (William Stixrud & Associates) ustanove specijalizirane za učenje, pažnju i društveno/osjećajne poremećaje u Silver Springu, u Marylandu. Suradnik je Nacionalnog centra za djecu u Washingtonu (Children's National Medical Center), D. C.

Sarina Grosswald, Ed.D., ekspert je u kognitivnom učenju, te je nedavno vodila prvu studiju te vrste koja je proučavala učinke TM-a na djecu s poteškoćama u učenju radi govornih mana. Dr. Grosswald i njen rad opsežno su prikazani u držanim medijima, uključujući PBS i ABC News.

James Krag, Dr., član je Američkog udruženja psihijatara, predsjednik Društva psihijatara Virginije (Psychiatric Society of Virginia), prethodno predsjednik Virđinijske udruge psihijatara (Virginia Association of Community Psychiatrists) tijekom 4 godine.